11/05/2009

کانون فرهنگی سیاسی خلق ترکمن وجنگ ۹روزه گنبدکاووس

خاطرات یک نفر:وخودبخوانیدحدیث مفصل ازبعضیها
چه راحت ومستانه ازکنارحقایق ووقایع میگذرند.
_______________________

نقي حميديان

هيأت نمايندگي سازمان با اتومبيل در بندر ترکمن منتظر من بودند. به اتفاق از همان راه پيش گفته حرکت کرده خود را به گنبد رسانديم. از سوي ديگر، هيأت ديگري از سازمان در مذاکره و توافق با دولت موقت رسماً عازم گنبد شدند. اين هيأت شامل مهدي فتاپور، محسن مديرشانه‌چي (بعداً با اقليت رفت و توسط جمهوري اسلامي کشته شد) و مهدي سامع بودند که مستقيم و از طريق معمولي در هماهنگي با نمايندگان دولت موقت به شهر گنبد رسيدند. گروه‌هاي مذهبي مسلح که با تعصب شديد مي‌جنگيدند، تنها به فکر ادامه درگيري و جنگ بودند.

______________________

حقایق بیشتردرباره جنگ قهرمانانه سازمان چریکهای فدائی خلق ایران به رهبری چهارآذرخش ترکمنصحراگفته
خواهدشد
اما

باتلاش رفقای چریکهای فدائی خلق بویژه رفقای ترکمن- کانون زیبای فرهنگی سیاسی خلق ترکمن این تنهایادگارومیراث گرانقدروبجامانده ازخون چهارچریک فدائی خلق -چهارآذرخش ترکمنصحرا-ازچنگ نجاستهای خائن فدائیان اکثریت خارج وباردیگربدست پیروان راستین جنبش پیشتازفدائی خواهدافتادوسرانجام این حق فرزندان چهارآذرخش ترکمنصحراست که جنبش پیشتازفدائی راراهبری وهدایت کنند

فعلامشغول مطالعه هرگونه خاطره چه راست چه دروغ وچه خالی بندی های دیگرازطرف هرمدعی شناخته شده یامدعیان بی سروپاباشید


حقایق رابزودی خواهیم گفت


نابودبادجریان کثیف ونجس فدائیان اکثریت وحزب خائن توده پابپای اربابشان حکومت ننگین آخوندی

البرز

____________________
کانون فرهنگی سیاسی خلق ترکمن وجنگ ۹روزه گنبدکاووس
___________________
جنبش سیاسی ترکمن ها،گذشته،حال،آینده،قسمت اول
طراح و سازمانگر اصلی امر فوق قربان شفیقی (آرقا) یکی از مبارزان بر جسته و لایق مردم ترکمن بود. شهید گرگان بهلکه نیز در پیشبرد این امر شرکت فعالی داشت.شایان ذکر است که هسته مذکور از هوداران سازمان چریک های فدائی خلق ایران بودند، و در کنار فعالیت های یاد شده اعلامیه ها و آثار سازمان را نیز تبلیغ و پخش می کردند. دامنه فعالیت های مذکور در اواخر سال 1356 به ترکمن صحرا کشیده می شود. در ترکمن صحرا از طریق سازمان دادن گروه های کوهنوردی طی مدت کوتاهی بخش قابل ملاحظه ای از معلمین و دانش آموزان در گنبد را متشکل می سازد. در ادامه این روند بخشی از فعالین سیاسی و مبارزین ترکمن که در دیگرنقاط بسر می بردند و یا اینکه به تازگی از زندان آزاد شده بودند با یکدیگر تماس پیدا می کنند، و از این طریق بر نیروی فعالین متشکل افزوده می شود. در مهر ماه 1357 نمایشگاه کتابی در گنبد و دیگر نقاط ترکمن صحرا برپا می شود که با استقبال کم نظیری از سوی مردم روبرو می شود. در پی آن نمایشگاه کتاب، عکس و نمایش فیلم و ... در سراسر ترکمن صحرا برگزار می گردد.در این هنگام هسته یاد شده به اتفاق تعدادی از مبارزین ترکمن از جمله آنه گلدی گوگلانی (آنین) قهرمان مقاومت مردم ترکمن، گروهی را تشکیل می دهند. اعضای این گروه از آنجا که همگی هوادار "سچفخا" بودند خود را گروه سوالونی (یکی از شهدای سچفخا) هودار سازمان نام می گذارند. این گروه علاوه بر تبلیغ مواضع سازمان در ترکمن صحرا موضع فعالی نسبت به مسایل منطقه از خود نشان می دهند، و تقریبا تمام فعالین ترکمن صحرا زیر پوشش رابطه و اتوریته این گروه قرار می گیرد. این گروه مدتی بعد اسم خود را به " فدائیان ترکمن" تغییر می دهد.گروه متشکل هواداران سچفخا در ترکمن صحرا، نخستین تظاهرات ضد دیکتاتوری را در گنبد در آبان ماه 1357 براه می اندازد که چند هزار نفر از مردم در آن شرکت می کنند،
در دیگر مناطق ترکمن صحرا وضع به گونه ای دیگر بود. بطور مثال در بندر ترکمن هوادارن سازمان براحتی و بدون اینکه نیروهای مذهبی حساسیت خاصی از خود نشان دهند مراکز نظامی را خلع سلاح کرده و کنترل شهر را به دست خود گرفته بودند.فدائیان ترکمن با توجه به اوضاع واحوال آن روزها و فضای حاکم بر آن شرایط، تصمیم می گیرند که که یکی از اماکن دولتی را گرفته و آن را به محلی برای تماس گیری علنی و سازماندهی مبارزات مردم تبدیل نمایند. بدین منظور با بسیج مردم کتابخانه عمومی شهر را در اختیار خود می گیرند و عنوان کانون سیاسی و فرهنگی خلق ترکمن را بر آن می نهند.نکته جالب در این رابطه پیرامون اسم گذاری این دفتر است که جر و بحث شدیدی میان گرایشات سیاسی مختلف صورت می گیرد. فدائیان ترکمن پیشنهاد کانون ف.س.خ.ت. را می کنند. طرفداران حزب توده و برخی روشنفکران ملی گرا بر "کانون فرهنگی" تاکید می کنند، از آنجایی که مردم نیز در صحنه بودند اکثرا بر نظر پیشنهادی اول صحه می گذارند و به این ترتیب کانون فرهنگی وسیاسی خلق ترکمن متولد می شود

No comments: